“O'tkan kunlar”ni tinch qo'ying…

Yaqinda televizordagi  har daqiqada  uzatiladigan reklamalarning biri e'tiborimni tortdi. Unda ulug' adibimiz Abdulla Qodiriyning “O'tkan kunlar” romani asosida “Zaynab bilan qoling begim” kinokartinasi suratga olinayotganligi e'lon qilindi. Bu xabar mashhur adib asarlarining  muxlisi sifatida meni ham  befarq qoldirmadi va ushbu mulohazalarni bitishga undadi.

O'tgan asrning 70-yillari edi. Chekka qishloqdagi maktabning sakkizinchi sinfida o'qir va sentyabr oyi kelar-kelmas bepoyon paxta dalalarida “javlon” urishga majbur edik. Bu ham yetmagandek, noyabr oyining o'rtalariga kelib biz o'quvchilar, Shahrisabzdagi jamoa xo'jaligining biriga yana terimga safarbar etildik.

Dalalar huvillab qolgan, ship-shiydon bo'lgan paxta maydonlarida yakkam-dukkam ochilgan ko'raklardan boshqa hech vaqo qolmagandi. Bizlar ikkita shiyponga joylashdik va ertasiga terimga tushdik. Oradan o'n kunlar o'tgach,  ertalab guruh rahbarimiz  “bugun sizlarni kinoga olib boramiz” degan yoqimli xabarni e'lon qildi. Shubhasizki, bu xabar hammamizni quvontirdi, o'sha kuni eng dangasa bolalar ham terim rejasini bajardi. Kechki ovqat bir soat avval yeb bo'lingach, bizlar saf tortib qo'shni  qishloqqa yo'l oldik.  O'sha yillarda  biz dashtlik bolalar kinoteatr  deganda usti ochiq, to'rt tarafi devor bilan o'ralgan va uzun yog'och o'rindiqlar amal-taqal qilib qoqilgan  klubni  tassavur qilardik, xolos.  Usti  yopiq, derazalariga chiroyli darpardalar tutilgan yumshoq  o'rindiqli katta zalga kirib, ko'pchiligimiz hayratga tushganmiz.

Nihoyat, ekran yorishib, tomosha boshlandi va bu film bizlar shu paytgacha ko'rishga ulgurgan “oqlar” va “qizil”lar urushi voqealari tasvirlangan Chapayev yoki hindlarning mashhur “Fillar mening do'stim”, “Changda qolgan gul”, o'zimizning “Yor-yor”, “Mahallada duv-duv gap”, “Maftuningman” kabi kinolarga o'xshamasligi bilan darrov e'tiborimizni tortgandi. Shunday qilib, bir soatdan ko'proq vaqt mobaynida biz o'yinqaroq bolalarni cheksiz hayajonga solgan film tugab, (ko'ngli bo'shroq qizlarning  Kumushning o'limi tufayli piq-piq yig'lagani, ba'zilarining Zaynabni qarg'aganini hisobga olmasak), bu ajoyib san'at asari ta'sirida  tinchgina qadrdon  shiyponimizga qaytdik.

* * *

Mening esa xotiramda “film Abdulla Qodiriyning “O'tkan kunlar” romani asosida suratga olindi” degan yozuv muhrlanib qolgani bois, maktabda o'qish boshlangach, adabiyot fani o'qituvchimiz Abdujabbor muallimdan:

— Domla, nega Abdulla Qodiriy degan yozuvchi  kitobimizda yo'q? – deb savol berishga jar'at etganim  va muallimning  keskin ohangdagi:

— Bu savolni menga aytding, lekin boshqa birovga aytib yurma, nasib bo'lsa maktabni bitirib  o'qishga kirsang, tushunib olasan”, – deya javob bergani bilan  yodimda bir umrga muhrlanib qoldi.

Lekin meni ulug' adibning kitobini topib o'qishga bo'lgan ishtiyoq tinch qo'ymasdi. Kunlarning birida qishloqdagi kutubxonadan uning “Obid ketmon”i,  so'ngra yana kimningdir uyidan “Mehrobdan chayon” va nihoyat, “O'tkan kunlar”ni  ham topib  o'qib chiqdim.

Aytmoqchi, gapimiz kino haqida edi. Shu o'rinda ushbu film ijodkori mashhur kinorejissyor Yo'ldosh A'zamovning mahoratiga, ayniqsa, Otabekning hijron azobida qiynalib mayxonada bo'lishi va Mashrab g'azali bilan aytiluvchi “O'rtar” ashulasini tinglashi epizodini yaratishiga tasannolar aytmasdan iloj yo'q. Shu o'rinda bu o'lmas ashulani ijro etgan mashhur hofiz Murodjon Ahmedovning  dardchil nolasi tufayli film el orasida mashhur bo'lgani ham hammaga ayon bo'lsa kerak. Albatta, bu kinokartinaning tomoshabinlar qalbini zabt etishida atoqli san'atkorlar Abbos Bakirov, Razzoq Hamroyev, Maryam Yoqubova, Nabi Rahimov, Hamza  Umarov va o'sha yillarda endigina san'at ostonasiga qadam qo'ygan yosh aktyorlar O'lmas Alixo'jayev, Gulchehra Jamilova va Gulchehra Sa'dullayevalar mahoratiga qoyil qolmasdan bo'lmaydi. Mashhur film sabab el orasida farzandlariga Otabek va  Kumush ismlarini qo'yish keng ommalashgan edi.

Aytishlaricha, yana 1969 yilda suratga olingan filmning to'liq qismi Moskvaga olib ketilib, obdan qaychilangach, qaytarib berilgan ekan. Biz ko'rgan va hamon necha bor namoyish etilsa-da, hayajonsiz tomosha qilib bo'lmaydigan bu kinoning qaychilanmagan holati aslida qanday bo'lgan ekan, shunga qiziqaman…

* * *

Yillar o'tdi. Yurtimiz mustaqillikka erishgach, 1997 yilda bir qancha tomoshabop kino asarlari bilan tanilgan kinorejissyor Melis Abzalov  “O'tkan kunlar”ni  qaytadan kino qilishga jazm etdi. U ko'plab nomdor va iqtidorli yosh aktyorlarni bu o'ta mas'uliyatli jarayonga  jalb etgan bo'lsa-da, film mahorat bilan tasvirga olingan, ancha tuzuk ishlanganiga qaramay, ming afsuslarkim, baribir tomoshabinlar qalbidan birinchisi kabi munosib joy topa olmadi…

Endi maqolamiz boshidagi “Zaynab bilan qoling begim” deb nomlangan reklamaga kelsak, “Youtube” kanalida uzuq-yuliq bir nechta roliklarga ko'zim tushdi-yu, hatto ochib tomosha qilishga xafsalam yetmadi. Ochig'ini aytsam, olislarda qolgan beg'ubor bolalik xotiralarimga soya tushishini istamadim…

Xalqimizda “Chumchuq so'ysa ham, qassob so'ysin” degan maqol bor. Bu ayniqsa, o'zlarini “yulduz” sanaydigan va o'nlab xususiy telekanallarni maza-matrasiz seriallari bilan to'ldirayotgan soxta kinochilarga qarata aytilganga o'xshaydi. Shu o'rinda yurakdan bir so'z otilib chiqmoqda: “Hay, baraka topkurlar,  mayli, istagan kinongizni suratga olavering, faqat hech bo'lmasa, Abdulla Qodiriyni va “O'tkan kunlar”ni tinch qo'ying!”

Xullas, gapning po'stkallasini aytsak, “O'tkan kunlar” asosida uchinchi bor kino ishlashni bas qilish kerak. Milliy kino san'atimizning javohiriga aylangan shunday ulug' asarni ham bir ahvolga solmaylik!

O'rolboy QOBIL,

O'zbekiston Yozuvchilar uyushmasi a'zosi.

Yangiliklarni do'stlaringizga ulashing

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

four × three =