Xon saroyining talon-toroj qilinishi yoxud “kolleksioner” Kunning xazinasi
Aleksandr Kun nomi bugun ko'pchilikka notanish tuyulishi mumkin. Ammo tarixga qiziqqan insonlar uchun bu nom “katta xazina to'plagan kolleksioner” sifatida ma'lum. Albatta, ilmu fanga oid kolleksiya.
Aleksandr Lyudvigovich Kun 1840 yilda hozirgi Ozarbayjonning Shamog'iy shahrida o'qituvchi oilasida tug'ilgandi. Uezd maktabida ishlovchi uning otasi 14 ta tilni bilar, onasi esa tabrizlik armani bo'lgan. Yoshligida otasi singari til va tarix ilmiga qiziqqan Aleksandrning quvonchi uzoqqa bormadi, endigina 14 yoshga to'lganida ota-onasi vafot etadi. Shundan so'ng otasining ilmli do'stlari Aleksandrning iqtidorini sezib, 1855 yilda uni hukumat hisobidan o'qish uchun Stavropol guberniyasidagi gimnaziyaga yuborishadi. 1860 yilda esa u Peterburg universitetining sharq fakultetiga qabul qilinadi. A.L.Kun universitetni tamomlagach, mashhur sharqshunos V.V.Grigoryevning maslahati va talabi bilan dastlab, Orenburgga, u yerdan esa 1868 yilda O'rta Osiyoga yuborilgan.
Ma'lumki, bu paytda Qo'qon xonligining ko'plab hududlari, Buxoro amirligi zabt qilingan, Xiva esa navbatdagi nishon edi. Oradan ko'p vaqt o'tmadi — 1873 yilda Xorazm ham bosib olindi. Aleksandr Lyudvigovich ana shu Xiva yurishida general-gubernator Kaufman yonida birga bo'ldi.
Bosib olinish jarayonlaridagi voqealarning, urush dahshatlarining guvohi bo'ldi. 29 may kuni Xiva xonining saroyi talon-toroj etilgach, u yerdan A.L.Kun quyidagi hujjat va buyumlarni qo'lga kiritgandi. Bu haqda u 1873 yil 18 dekabrda chop qilingan “Turkestanskie vedomosti” gazetasidagi “Xiva safari vaqtida qilingan ilmiy ish” nomli maqolasida shunday yozadi: ”Xiva ekspeditsiyasi vaqtida men quyidagi ilmiy materiallarni to'pladim: xon saroyini musodara qilish vaqtida sharq qo'lyozmalaridan iborat 300 ta kitob to'plandi, shulardan 129 tasi sarlavhali 140 tomdan iborat tarixiy qo'lyozmalar, 30 tomdan iborat sharq shoirlarining devonlari, 50 tomdan iborat 40 ta huquqiy va diniy asarlardir. Bundan tashqari 18 tacha “Qur'on” va 50 ta dars kitoblari ham to'plandi. Xon saroyi musodara qilinganida, qo'lyozmalar bilan birgalikda hujjatlar ham to'plandi. Bu hujjatlarni ikki guruhga bo'lish mumkin: birinchi guruhga xonlikning daromadlari va xarajatlariga doir daftarlar hamda bir qancha vaqf va mulk hujjatlarini, ikkinchi guruhga xatlar va diplomatik yozishmalarni kiritish mumkin. Daftarlar orasida pul soliqlariga doir yozuvlar (solg'ut), zakot daftarlari va Matmurod devonbegining xon hujjatlari to'g'risidagi hisobotlari bor.
So'ngra shu hujjatlar orasida Buxoroda, G'azalida, Istambulda va boshqa joylarda savdo-sotiq ishlari bilan yashab turgan xivaliklarning xonga yuborgan iltimosnomalari, nizolarini hal qilib berish to'g'risida yozilgan imkoniyatnomalar, biror mansab berish to'g'risidagi iltimosnomalar va shu kabilar bor. Diplomatik hujjatlar orasida Ost-Indiya general-gubernatori Narsbrukning xati, Turkiya sultonining xatlari va farmonlari, rus elchisi podpolkovnik Danilevskiy bilan Xiva xoni o'rtasida tuzilgan ahdnoma hamda Turkiston general-gubernatori tomonidan xonga yuborilgan bir necha maktub bor”( IV AI AN, Fond 33, p 16).
Sharqshunos Kun janoblari ana shu ma'naviy boyliklarni Xivadan Toshkentga olib kelib, ayrimlari bilan to'liq, ba'zilarining esa mazmuni bilangina tanishib chiqdi. Tabiiyki, olim bisotidagi ayrim hujjatlarni Peterburgdagi xalq kutubxonasiga, Fanlar Akademiyasining Osiyo muzeyiga taqdim qiladi. Kaufman esa xalq kutubxonasi direktori nomiga 1874 yil yanvarida xat yozib unda shunday fikrlarni bildirgandi: “Hurmatli Ivan Davidovich! O'tgan yilgi Xiva ekspeditsiyasi vaqtida xon saroyi musodara qilinganida mening huzurimda bo'lgan Nadvorniy Sovetnik Kun mening topshirig'imga binoan Sharq qo'lyozmalarini to'plagan edi. Ushbu maktub bilan ilova qilingan ro'yxatga binoan mazkur qo'lyozmalar kolleksiyasini yuborib, Imperator Xalq kutubxonasidan bu kolleksiyani rus qo'shinlarining 1873 yildagi Xivada qozongan muvaffaqiyatlari ilm-fanga keltirgan tuhfa tariqasida qabul qilinishini iltijo qilaman. Chin hurmat va astoydil sadoqat bilan kaminalari”( IV AI AN Rossiyskiy federatsiya Fond 33, p 16 ).
Xullas, Kunning xizmatlari bois Rossiya sharqshunosligi katta ma'naviy boylikka ega bo'ldi. Aleksandr Lyudvigovich esa 1876 yildan 1882 yilgacha Turkiston general gubernatorligining maktablar bosh noziri bo'lib ishlaydi. Ya'ni, tashkil qilingan rus-tuzem maktablari faoliyati bilan shug'ullanadi. Bunday maktablarni yanada ko'paytirish imkoniyatlarini izlaydi. 1882 yilda bo'lsa Peterburgga yuborilib, u yerda bir oz ishlagan. Ana o'sha vaqtda u o'zida saqlanayotgan Xiva yurishidagi ba'zi hujjatlarni Peterburgdagi Saltikov-Shchedrin nomidagi davlat xalq kutubxonasiga topshiradi. 1888 yilda sharqshunos Kun vafot etadi. Uning vafotidan keyin arxivining anchagina qismi Fanlar Akademiyasining Osiyo muzeyi ixtiyoriga o'tadi. Akademiyaga qarashli “Melanj Aziatik” jurnali 1890 yilda Kun kolleksiyasidagi qo'lyozmalari ro'yxatini e'lon qiladi.
Osiyo muzeyidagi materiallar sharq qo'lyozmalari bo'yicha yetuk mutaxassis Zalman tomonidan ro'yxatga olingandi. Lekin qo'lyozmalarning mazmuni o'qib aniqlanmadi. Chunki qo'lyozmalar Xiva arxivi ekanligini, professor Muhammadjon Yo'ldoshevning aytishi bo'yicha, “hech kim bilmadi”. Shundan keyin ushbu materiallar Fanlar Akademiyasi Sharqshunoslik institutiga o'tkazildi va mazmuni o'qib aniqlanmagan qo'lyozmalar tariqasida keyingi vaqtlargacha ro'yxatga olinmay, fondda saqlanib kelaverdi. Bu qo'lyozmalar Sharqshunoslik institutida uzoq vaqt saqlandi va shu davr ichida ushbu materiallar bilan ko'pgina atoqli olimlar yuzaki tanishib chiqdi. Biroq qo'lyozmalarni o'qish juda qiyin bo'lganligi sababli mazmuni aniqlanmay qolaverdi. Shu tarzda bu materiallarning mazmunini aniqlash uzoq vaqtlargacha birinchi darajadagi ilmiy muammo bo'lib keldi.
Vaholanki, o'zbek, tojik, arab va fors tillarini bilgan va mahalliy aholi orasida Iskandar to'ra deya nomlangan Aleksandr Lyudvigovich Kun bu haqda shunday yozgandi: “…Hujjatlar to'plami har qancha qiziqarli bo'lsa ham, lekin bu hujjatlarning fan uchun bo'lgan ahamiyatini e'tiborga olganda: birinchidan, shu hujjatlarning to'liq emasligiga — ko'p hujjatlar yo'q bo'lib ketganligiga va noma'lum kishilar olib ketganligiga va ikkinchidan, bu hujjatlar faqat keyingi vaqtlarga doir qiziqarli materiallardan iborat bo'lganligiga afsuslanmaslik mumkin emas. Bu holning ikkita sababi bo'lishi mumkin: ruslar yaqinlashib kelayotganligi to'g'risida xabar olinishi bilan saroyda umumiy sarosimalik boshlangan, ikkinchidan, musulmon xonliklarida yozma hujjatlarni saqlash odati yo'q edi. Har bir xon o'lganidan keyin saroyda bo'lgan mulkning hammasi merosxo'rlar o'rtasida taqsimlanib olinar edi, davlat arxivlari yoki shunday hujjatlar saqlanadigan boshqa joylar xonliklarda bo'lgan emas” (“Poezdka po xivinskomu xanstvu v 1873 g.”. Izvestiya Russ. Geograf. obщestva, t,X, SPB, 1874, 58 bet). Tabiiyki,Kunning o'zi topgan arxiv to'g'risida bergan ma'lumotlari shubhasiz to'g'ridir. Ammo uning sharq xonliklarida hujjatlarni saqlash odati yo'q, degan fikrlariga qo'shilish qiyin. Chunki, 1930-32 yillarda Olloqulixon Toshhovli saroyini qurdirgan paytida xonlik arxivini muhofaza qilishga alohida ahamiyat berib, maxsus bo'lmalar ajratadi. Bayoniyning yozishi bo'yicha, arxiv hujjatlari xazinada saqlanib kelgan. Saroyda arxiv materiallari alohida binoda, maxsus ajratilgan kishilarning nazorati ostida tartib bilan juda puxta saqlanib kelgan bo'lib, har bir daftar raqamlangan.
Ehtimol, qadimgi davrlarda xonliklarda hujjatlarni saqlash an'anasi bo'lmagandir. Sharqda arxivlarni saqlash odati bo'lmagan edi, degan fikr o'sha vaqtda ko'p tarqalganligi sababli A.L.Kun saroyda yuz bergan tartibsizlik ta'siri ostida qolib, topilgan hujjatlar bilan chuqurroq tanishishga ulgura olmay shu fikrni aytganligi ehtimoldan uzoq emas. Qolaversa, biz tilga olgan Kunning maqolasi 1874 yilda chop etilgandi.
Bundan tashqari, Kaufman armiyasi shtabida xizmat qilgan Kun hujum qilib borayotgan qismlarning oldingi safida emas edi. Ana shuning uchun ham u saroyga birinchi bo'lib kirmasdan, balki birmuncha keyinroq kirgan, bu paytda esa, xon va uning mulozimlari qochib ketgan, saroyning ichiga yuzlab kishilar kirib chiqqan edi. Ana shu sababli xon va uning a'yonlari tashlab ketgan saroyga tasodifiy kishilar “saroydagi sarosimalikdan” foydalanib, u yerdan qimmatbaho narsalar topish maqsadida yoki boshqa maqsadlar bilan kirib-chiqib yurganlar. Shuning uchun ham A.L.Kun qo'liga tushgan arxiv haqiqatan ham betartib holda bo'lgan va bir qismi talonchilik natijasida yo'qolgan bo'lishi mumkin.
Xo'sh, yo'qolishga sabab nimada?
Ma'lumki, vaqf yerlar, molu mulk da'vosiga doir qozi yoki qushbegi va boshqa amaldorlarga tegishli hujjatlar ham xon saroyida saqlangan. Bayoniyning “Shajarai Xorazmshohiy” asarida yozilishi bo'yicha, saroyni zabt etgan Rus generali Golovachyov otryadi saroydan chiqib ketganidan keyin, bir to'da olomon saroyga bostirib kirgan va Golovachyovdan qolgan narsalarning hammasini olib ketgan.
Xo'sh, olomon tomonidan yo'qolgan narsalar, yoki hujjatlar nima bo'lishi mumkin? Ularni yo'qotishdan kim manfaatdor edi?
Manfaatdorlar faqat saroydagi kundalik xarajatlar yozilib borgan va eng keyingi vaqtlarga doir bo'lgan hujjatlar bilan yoki daromadlar to'g'risidagi, yoxud boshqa mansabdor shaxslarning daromadlari to'g'risidagi hujjatlar bilan, yo bo'lmasa soliq to'lovchilarning ro'yxatlari bilan qiziqishlari mumkin edi. Biror narsani olishga yoxud biror hodisaning izini yo'q qilib yuborishga intilgan, o'zlarining fosh bo'lishlaridan qo'rqqan manfaatdor kishilargina (yoki shu kishilarning yollanma odamlari) saroyda ro'y berayotgan voqealardan foydalanib qolmoq uchun mazkur hujjatlarni o'g'irlab ketishlari mumkin edi. Bunday manfaatdor kishilar o'zlarining qadim o'tmishiga doir xarajatlar yoki daromadlar ma'lumotlariga qiziqmas edilar. Ular ko'proq o'zlariga doir ma'lumotlar bilan, o'z hamshaharlari, hamqishloqlariga yoki qarindosh-urug'lariga doir materiallar bilan qiziqardilar.
Masalan, Xiva arxivida Qushbegi tomonidan aholidan olingan solg'ut (erdan olinadigan pul solig'i) ro'yxatining yo'qligi tasodifiy bo'lmasa kerak. Shuningdek, Kun to'plagan A-257 raqamli qizil charm muqovali daftarning ayrim varaqlari yulqib olingan, yozuvsiz toza sahifalarni esa harbiy safar qatnashchilaridan biri kundalik xotiralarini yozib borish uchun ishlatgan..
Arxivdagi hujjatlarning tili hozirgi o'zbek adabiy tiliga kam o'xshash bo'lib, daftarlarda shartli so'zlar bilan yozilgan ma'lumotlar ko'p. Chunki bu ma'lumotlar daftarlarga tadqiqotchilarning o'qishi uchun yozilmasdan, balki tor doira kishilar uchun bitilardi. Bu daftarlarni yozgan mirzolar o'zlari yozgan yozuvlar xonning shaxsiy mahkamasi yoki biror bo'limdagi sirlardan voqif bo'lmaslik uchun, hatto o'z zamondoshlari yoxud sheriklari ham o'qiy olmaydigan yozuvlar bo'lib chiqishiga harakat qilganlar. Ya'ni, xonlik hujjatlari sir saqlanishi uchun atayin o'zlarigina o'qiy oladigan qilib yozishgan.
Bu haqda Kun janoblari ham shunday yozgandi: “Bundan ham chalkashroq yozuvni topish qiyin. Daftarlarda nimalar yozilganligini boshqa devonlardan(kotib-mirzolardan) iltimos qilganimda ular yozuvga tushunmay o'qib bera olmadilar”. Aynan, shu sababdan ham hujjatlar Kun tomonidan Petrburgga olib ketilib muzey va xalq kutubxonasiga topshirilgach, ancha vaqtgacha yozuvlarga tushunish qiyinligidan Xiva arxivi tadqiqotchilari e'tiboridan qolib ketdi. Biroq Kunning Xorazmdan to'plab olib ketgan kolleksiyasi sharqshunoslik uchun chinakam bebaho ma'naviy boylik edi. Bu boylikdan unumli foydalanish keyingi davrdagi tarixchilardan P.P.Ivanov va M.Yo'ldoshevga nasib qildi.
1936 yil. Ana shu sanada fidoyi tarixchi P.P.Ivanov Saltikov-Shchedrin nomidagi xalq kutubxonasidan Xiva xonligining arxiv hujjatlarini topadi. U xonlikning Kun topib keltirgan 11 ming daftarini qisqacha tavsiflab, ulardan parchalar bergan holda 1940 yilda “Arxiv xivinskix xanov XIX v” nomli kitobini nashr ettiradi. P.P.Ivanov asarida ko'rsatilgan daftarlarning raqamlari muarrixning o'zi qo'ygan raqamlardir. Ushbu raqamlar Saltikov-Shchedrin nomidagi xalq kutubxonasida qo'lyozmalarning kolleksiyalari yoki arxivlar ro'yxatga olingan vaqtda qo'yilgan hisobot raqamlaridir. Arxivni birinchi bo'lib topgan P.P.Ivanovning xizmati juda katta bo'lib, u birinchi bo'lib ilm ahllarining e'tiborini arxivga jalb qildi va topilgan materiallarni tizimga soldi. U o'z asarida daftarlarning mazmunini qisqacha bayon qilib berdi va sharqshunoslikka g'oyat katta xizmat ko'rsatdi. Afsuski, serg'ayrat tarixchi P.P.Ivanovning bevaqt vafoti natijasida bu ish to'xtab qoldi va ancha yillargacha hech kim davom ettirmadi.
Muhammadjon Yo'ldoshev garchi Farg'ona viloyatining Beshariq tumanida (1904 yilda) tug'ilgan bo'lsa-da, uning ilmiy faoliyati, qiziqish-u intilishlari Xorazm mavzusida edi. U 1945-48 yillarda Mordova pedagogika institutlarida direktorlik qildi. Shundan so'ng Moskvaga ketib Fanlar Akademiyasining sharqshunoslik institutida katta ilmiy xodim, 1951-56 yillarda Leningrad davlat universitetida dotsent, 1956-61 yillarda esa O'ZKP(b) MK huzuridagi partiya tarixi instituti direktori sifatida mehnat qildi.
Akademik V.V.Bartold aytganidek, “musulmon olamida tarix hech bir joyda bevosita arxivdan olingan hujjatlar asosida yozilgan emas”. Muhammadjon aka esa A.L.Kun to'plagan va uni tadqiq qila boshlagan P.P.Ivanovning ishini davom ettirib, olib borgan tadqiqotlari bilan Sharq hayotidagi butun bir tarixiy davrni yangicha yoritishga muvaffaq bo'ldi. Jami o'n bir ming varaqdan iborat Kun to'plagan kolleksiyani Saltikov- Shchedrin nomidagi xalq kutubxonasidan, Osiyo muzeyidan topib tavsiflash va tekshirish, tarjima qilish tabiiyki oson bo'lmadi. Bunga M.Yo'ldoshev yillar davomidagi sabr matonati evaziga erishdi. Muhammadjon Yo'ldoshev A.L.Kun to'plagan, P.P.Ivanov davom ettirgan ilmiy tadqiqotning davomchisidir. Afsuski, uning vafotidan so'ng, Xiva xonligining arxiv hujjatlarini o'rganish (1511-1920 yillar) bilan keyingi davrda hech bir tadqiqotchi shug'ullanmadi. Sankt-Peterburgdagi Saltikov-Shchedrin nomidagi xalq kutubxonasi qo'lyozmalari o'z tadqiqotchilarini intizorlik bilan kutib yotibdi…
Qani edi ushbu qo'lyozmalar xalqimizning tarixiga oid nodir meros o'z Vatanimizga qaytarilsa, bu olamshumul vaqea bo'lar edi.
Umid BEKMUHAMMAD