Gullar chayonga aylanmasin

Shu kunlarda taniqli yozuvchi Xurshid Do'stmuhammadning “Chayongul” qissasini mutolaa qildim. Asarni o'qirkansiz, erkaklar yaramas, bezbet, “tepsa  tebranmas” to'nkaday taassurot qoldiradi. Alamzada ayollar (gullar) esa chayonga aylanib borishi, “chayon”larning qo'lidan  ko'p ish kelishi, ularni hech narsa to'xtatolmasligi tasvirlab berilganday. Shu jarayon haya­jonimni oshirdi, jamiyatning bir erkagi sifatida g'ururimni oshirdi, oxir-oqibat, yorilishga, taassurotlarimni sizlar bilan baham ko'rishga  chog'landim. 

Asarning zanjiri tasodiflar asosida qurilgan. Ikki gul – Gulsum va Gulshod Chaman momoning bag'rida o'sgan. Ularning bog'boni – otasi yo'q. Biriga  aka, biriga uka bo'lgan Yoqub esa o'qishdan, shahardan ortmadi, bog' bog'bonsiz qoldi. Qolaversa, bu  beshafqat hayotning tasodiflari, asli achchiq qismatlari bor ekanki, ular insonning tinch hayotini alg'ov-dalg'ov qilarkan, borini yo'qqa chiqararkan. Asar “gul”lari ham ana shu qismat to'zonida qoldilar balki. Xullas,  o'sha biz aytgan tasodif Gulshodni – balog'at yoshidagi, maktab bitiruvchisi bo'lgan qizni pomidor terish  bahonasida soy bo'yiga, kimsasiz so'qmoqqa yetakladi. Zabardast, qoni qaynoq o'smir Ashurni ham o'sha  soy bo'yi o'ziga chaqirgan edi. Ular tasodifning, yo'q, biz tasodif deydigan berahm qismatning qurbonlari  edilar. Ashurni qismat irodasizlikka, nomardlikka, jirkanchlikka majbur qildi. Gulshod esa nomussizlik,  sharmandalik tamg'asini bo'yniga oldi. O'sha soy bo'yida qizning nomusi yig'ladi… Bu voqeaga inson  zotidan faqat Ashurning ukasi, aslida nima bo'layotganiga umuman tushunmagan go'dak Akbar guvoh  bo'lgan. Hatto qizning sochidan yerga tortib, o'zicha akasini uning changalidan ozod qilmoqchi bo'lgandi. Uni ham bu yerga tasodif olib keldiyu Ashurning “yordamchi”siga aylantirdi-qo'ydi. Kim uchundir bu  fojia emasdir, ammo voqea bu bilan tugamadi, oxiri nikoh bo'lgan kelishuv va va'dalar ham taqdirning  allaqaysi shamolida uchdi-ketdi. Ashurning onasi “ko'chada nomusi buzilgan” qizni kelin qilishni  xohlamadi (buzg'unchi o'z o'g'li bo'lsa-da). Ashur tog'asinikiga jo'natildi, otasi – Adham muallim betob  bo'ldi, oila kenjasi Akbar esa har kuni maktabda akasining xatosi bo'lgan qizni ko'rishga, o'sha mudhish  kunni eslashga, oilasining to'lamagan tovonini to'lashga majbur. Qiz ham har kuni Akbarni ko'rarkan,  o'zining qora o'tmishi va qorong'u kelajagini o'ylab o'sal bo'ladi. Ikki tomonda ikki oila parokanda. Hammasiga  aybdor – “taqdir”, hammasiga sababchi – tasodif! Ha… tasodif insonlar umrini yakunlashga, gullarni so'ldirishga qodir. Gulshod so'ldi. So'lmasligi,  hali uzoq yashnashi mumkin edi, ammo, tasodif-da, yolg'iz ona g'aflatda qoldi. U hovlida zing'illab ishlab  yurgan qizini ko'rib shod bo'ldi, dunyoga qaytdi, o'zini topdi, deya ko'ngilxotirjam qo'shnining to'yiga  chiqdi. Shu payt tasodif govmish sigir shaklida Gulshodni og'ilxona tomon olib bordi. Gulning so'liq  tanasini o'sha yerdan topishdi…

O'sha tasodif endi gullarning sardori – Gulgunning hayotiga rahna sola boshladi. Nomus dardi negadir  ukani – Yoqubni esa qo'zg'atib ham qo'ymadi. Ashurni vijdon azobi qiynamadi. Jinoyat ishiga mas'ul prokuror  ham qimir etmadi. Uningcha, hamma narsaga ayol zoti aybdor, ular o'z buzuqliklari bilan  qolganlar hayotini ham buzadilar, ne-ne “mardlar” ayol makriga qurbon bo'lmaganmi?! Bor iztirobni  chekkanlar esa Chaman va uning bag'ridagi Gulgun bo'ldi. Qasos o'tida to'rt tomon chopgan ham Gulgun bo'ldi. Bu  yuguriklarning oxiri prokuror Zobitovdan “O'lgan o'ldi, u yog'iga tinch yashanglar-da endi” degan javobni  olish bilan bitdi. Javoblar esa uning chayonga evrilishiga sabab bo'ldi. Gul chayon bo'ldi. Erkak zotiga, ha,  benaf, befahm, berahm erkak zotiga qiron keltirmoqchi edi u chayon. Shu on ukasini topolmadi, yo'qsa uni ham  bo'ynidan bo'g'ardi. Zanglagan pichoq esa Gulgunning qo'lida Adham domlanikiga  bordi. Qo'lda pichoq, dilda alam va qasos olovi bilan bir mahalla oshgan bu qizni to'xtatgani odam  topilmadi, zotan u kimdir to'xtatishini ich-ich xohlagan, birov “shoshma, qayt bu shashtingdan” deyishini  kutgandi. Biz bot-bot takrorlayotgan shum tasodif bunga ham izn bermagandir. Qasoskorning qotilligi sodir bo'ldi.  Gulgun hovliga kirdi, baqirdi, dod soldi, oldidan chiqqan birinchi erkak zotiga qo'lidagi pichoqni qayta-qayta sanchdi. Gulgunning alam pardasi qoplagan ko'zlari yo'lak qonga belangandagina ochilib,  Akbarning jasadini bazo'r tanidi. Ashur emas, Akbar edi bu. Tasodif Akbarni Gulgunning ko'ziga Ashur  qilib ko'rsatdi.

Asarni o'qib tugatarkansiz, inson umri naqadar o'tkinchiligiga amin bo'lasiz. Tasodifdan bosh­langan qora qismat ikki oilani to'zitib, ikki yosh jonning o'limiga sabab bo'ldi, axir. Aybsiz aybdorga aylangan (balki biroz aybdordir) Akbar ham erkak, ammo uni asardagi boshqa “erkaklar” bilan bir  safda ko'rishni istamaysiz. Butun bosh­­li erkaklar bir tomon, yosh bola Akbar va uning qalbidagi  kechinmalar bir tomon. Yana bir xulosa shuki, mardlik, jasurlik, nomuslilik jins tanlamaydi. Asar real voqealarga asoslanib yozilgan, buni men yozuvchining o'zidan uchrashuvlarning birida  eshitganman. U davrda ayollar, umuman qora  xalq o'lib ketaverar, adolatsizlikka qarshi kurashguvchi  chayonlar topilmas, bori bo'g'ilar, qamalar va otilar edi. Isyonkor ruh yo'q edi. Yozuvchi shuni ham  uqtirmoqchi, tuzumning xalqqa keltirgan jafolarini ko'rsatmoqchi bo'lgandir. Hajman kichik, ma'nan  ulkan bu asar meni yangi-yangi savollar girdobiga tashlayveradi. Har bir erkak shu qissani bir o'qisa,  o'rnak olsa, deyman! Zero, o'zbekning gullari boshqa chayon bo'lmasin.

 Muhammadali  PO'LATOV

 

O'zbekiston Jurnalis­tika va ommaviy kommunikatsiyalar universiteti tashkil top­ganing besh yilligi munosabati bilan ushbu oliy o'quv dargohida tahsil olayotgan bir guruh talabalarning maqolalari — izlanish namunalaridan e'lon qilmoqdamiz. Ularni o'qib, tanishib yosh ijodkorlarning o'y-kechinmalari, til va uslubi, mahoratini baholash qiyin emas.

Qolaversa, ular misolida ertangi matbuotning egalarini tasavvur qilish, ularning tafakkur tarzini anglash imkoni ham mavjud.

Quyida bo'lajak jurnalistlar qalamga olgan lavhalar bilan tanishing:

 

Ayol faqat turmush qurish uchun yaratilganmi?

 

Hamon to'ylarimiz obro'imizmi?

 

“O'qimagan”larning “o'qigan” bolalari

 

Gullar chayonga aylanmasin

 

Sahifani  O'zJOKU o'qituvchisi O'ktam MIRZAYoROV  tayyorladi.

Yangiliklarni do'stlaringizga ulashing

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan

three + one =